en kort förlossningsberättelse..

När fick du reda på att du var gravid? datum minns jag faktistk inte, men någon gång i vecka 5.

Blev det en chock? Ja faktistk, vi visste inte hur vi skulle göra pga massa omständigheter så man blev som tom.
Hur gammal var du? Jag 20, Robin 25 
Hade du mycket halsbränna? rätt så mycket, gick i perioder
Spydde du mycket? inget alls vad jag minns
Var det någon favoriträtt som ändrades? kunde inte äta tacofärs.
Hade du några Cravings? oja! på bobs apelsinsaft <3
Hade du mycket foglossning? lite granna, inte så farligt.
Hade du sammandragningar? mest i slutet
Hade du andra "problem" under din graviditet? hade väldigt lågt järnvärde hela graviditeten & var en aning deprimerad. Men blev sjukskriven 21 april annars hade jag haft mer problem om jag hade jobbat.
Ditt sf mått som störst? minns ej.
Har du fått bristningar? pytte pytte pytte lite på vänster sida av magen, men syns knappt.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? kände på mig att det va en flicka från första stund, och alla ultraljud ojag gjorde såg man ingen snopp på, så antog att det var en tjej.
Gav ni barnet något smeknamn i magen? det var mest bebbe och det kallas hon för idag också ibland.
När berättade du att du var gravid? berättade för mamma och pappa rätt tidigt och även för dom närmsta.

Vad hoppades du på? att robin inte skulle lämna oss. eller att jag skulle va tvungen att lämna han pga massa dåligheter.
Hade du mycket vätska i kroppen? OJA! gick upp tre skostorlekar. har kvar vätska i kroppen även idag.
Hur ser du på graviditeten idag? att den gick relativt bra och att jag är glad att vi har fått världens finaste tjej :)

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag hade nog inte mycket förhoppningar av förlossningen, ville mest att jag inte skulle spricka hål till hål sen att den inte skulle vara allt för långdragen.
Gick du över tiden? yes, två dagar
Födde du för tidigt? nej
Hur lång tid tog det? åkte in första gången på förlossningen halv 8. men fick åka hem igen för att jag bara va öppen 1 cm och livmodertappen va kvar. åkte in halv 12 igen för att jag hade så jävla ont. sen kom hon ut  15.49. fick en förlossningssal 15.40..

Vad tyckte du var jobbigast?
att jag inte hade någon förlossningssal och dom sa min förlossning inte skulle ske under den dagen. fick ligga i matsalen och ta bad. inte hade jag undersökningsrummet ibland heller. kom inte en barnmorska till mig fören halv tre.
Var du rädd för något? att jag skulle va tvungen att ha så ont så länge.
Grät du? oja.. 
Skrek du? det tror jjag jag gjorde.
Tog du nått smärtstillande? nej eftersom att jag inte hann få något för jag kände att något for ner inne i undersökningsrummet medan jag väntade på barnmorsdkan för hon skulle undersöka mig. då fick jag nästan springa till en förlossningssal, krystade en gång stående och 3 gånger liggande så va hon ute. 9 min :)
Blev du sydd? lite granna men det va mest för att jag inte skulle ha så ont då ja kissa. jag behövde inte sy sa hon egentligen.
Dragen med sugklocka? nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? jag, robin, barnmorksan och en undersköterska.

Hade du någon nära med dig? jag hade robin med mig hela tiden.
Hur stor var bebisen? 50 cm lång, 3825g, 35 runt huvudet.
Blev det en pojke eller flicka? världens bästa tjej.
Vad fick den heta? Melissa Eleonora Sol Roos
Hur ser du på förlossningen idag? att det ändå va skönt att den gick relativt fort och att barnmorskan jag hade va väldigt bra den korta tiden jag träffade hon.
Var allting värt det? absolut. varenda minut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0