i love morotskaka

Nu har jag en morotskaka i ugnen, ska till mamma på middag så tänkte att jag kan bidra med en efterrätt.
och eftersom jag ääälskar morotskaka så får det bli de!
Melissa har sovit nu i snart tre timmar, de blir väll så då man inte sover hela nätterna :)

Här är iaf receptet på min favvo morotskaka som aldrig blir dålig!


KLASSISK MOROTSKAKA:

  • 2 dl majsolja eller annan neutral matolja
  • 2 ägg
  • 1 dl råsocker
  • 1 dl mörk sirap
  • 5 dl rivna morötter
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk kardemumma
  • 2 msk kanel
  • 1 krdm salt
  • 3 tsk bakpulver

Till glasyren:

  • 200 g färskost, typ Philadlephia
  • 2 dl florsocker
  • 100 gram smör eller margarin
  • 1-2 msk limesaft (Efter eget tyckte)
  • rivet skal av lime

Gör så här:

Sätt ugnen på cirka 175 grader.

Vispa samman ägg, socker och olja. Tillsätt morötterna och sirap. Rör samman alla torrvarorna i en bunke och rör i dem i smeten.

Smörj en rund form, 24-26 centimeter, med löstagbar kant. Slå i smeten i formen och sätt in i ugnens nedre del i 175 graders värme. Sänk temperaturen till 150 grader och grädda i cirka 40 minuter.

Knäpp loss kanten och låt kakan svalna på galler.

Blanda alla ingredinenserna till glasyren, gärna med elvisp. Bred glasyren jämnt över kakan och ställ kallt fram till serveringen.




Den är suuuuuuuuuuupergod!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0